AUTO: ŽOS-EKO Vrútky, s.r.o. spracovala v prvom polroku 375 opotrebovaných áut
Vrútky 1. októbra (TASR) – Spoločnosť ŽOS-EKO Vrútky, s.r.o. v prvom polroku 2012 materiálovo zhodnotila 375 opotrebovaných vozidiel, 131 ton alkalických batérií a akumulátorov, 13 ton prenosných batérií a akumulátorov a 40 ton opotrebovaných olejov. V roku 2011 to bolo 1231 osobných a nákladných automobilov, 267 ton alkalických batérií a akumulátorov, 29 ton prenosných batérií a akumulátorov a...
Vrútky 1. októbra (TASR) – Spoločnosť ŽOS-EKO Vrútky, s.r.o. v prvom polroku 2012 materiálovo zhodnotila 375 opotrebovaných vozidiel, 131 ton alkalických batérií a akumulátorov, 13 ton prenosných batérií a akumulátorov a 40 ton opotrebovaných olejov. V roku 2011 to bolo 1231 osobných a nákladných automobilov, 267 ton alkalických batérií a akumulátorov, 29 ton prenosných batérií a akumulátorov a 40 ton opotrebovaných olejov. Na tlačovej konferencii o tom dnes informovala generálna riaditeľka spoločnosti ŽOS–EKO, s. r. o., Vrútky Jana Antošová.
Prevádzky na odstrojovanie a spracovanie opotrebovaných automobilov a ich súčastí sú podľa nej na úrovni požiadaviek doby. „Špeciálne vybavená je predovšetkým chemická čistiareň odpadových vôd, takzvaná deemulgačná stanica. Je to technologická linka pozostávajúca zo súboru technologických zariadení, v ktorých sa niekoľkostupňovým spôsobom čistia znečistené odpadové vody a zneškodňujú odpady fyzikálno-chemickou úpravou. Spoločnosť ŽOS-EKO, s.r.o. využíva túto technologickú linku okrem iného aj pri výkone autorizovaných činností, ktorými sú spracovanie starých vozidiel a spracovanie a recyklácia použitých batérií a akumulátorov,“ uviedla Antošová.
Doplnila, že pri spracovaní starých vozidiel je zaujímavou komoditou hlava motora, ktorá je silne znečistená ropnými látkami. „Na jej vyčistenie používame špeciálnu metódu čistenia v zariadení hydromat. V ňom pri teplote cca 80 stupňov Celzia dochádza v alkalickom prostredí k očisteniu hláv motora od ropných látok. Alkalické prostredie v hydromate vytvára elektrolyt získaný z alkalických batérií a akumulátorov, ktoré firma recykluje. Elektrolyt z odpadových batérií a akumulátorov teda našiel zaujímavé opätovné využitie pri spracovaní starých vozidiel. Tento spôsob spojenia dvoch autorizovaných činností je v Slovenskej republike ojedinelý a špecifický len pre spoločnosť ŽOS-EKO, s.r.o. Vrútky,“ skonštatovala Antošová.
Moderné kapacity vybudovala spoločnosť ŽOS-EKO podľa jej riaditeľky aj s prispením Recyklačného fondu (RF), ktorý na 8 projektov udelil do roku 2011 dotácie v celkovej výške 1,792 milióna eur. „Aj v tomto roku RF schválil firme ďalšiu dotáciu, tentoraz na projekt Podpora výroby a dodania linky na spracovanie elektrosúčastí zo starých vozidiel na základe funkčnej vzorky“ vo výške 630.000 eur. Účelom projektu je systémovo riešiť zhodnotenie odpadov zo starých vozidiel a zabezpečiť využitie a zhodnotenie jednotlivých komodít. Ide o riešenie, ktoré reaguje na aktuálnu situáciu z pohľadu na pripravovanú, ako aj súčasnú legislatívu. Hlavným cieľom je aplikácia novej technológie na spracovanie elektrosúčastí zo starých vozidiel,“ uzatvorila Antošová.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam a fotoreportáž.
mj
Tweet |