AUTO: V Nemecku sa bude znovu diskutovať o výrobe elektroáut
Berlín 1. októbra (TASR) – Nemecké automobilky stále rátajú s tým, že domáci trh s elektromobilmi zatiaľ zostane bez štátnych stimulov pre zákazníkov. Prezident Združenia automobilového priemyslu (VDA) Matthias Wissmann uviedol, že otázka prémie pre kupujúcich nie je v tejto chvíli rozhodujúca. Na dosiahnutie cieľa, aby v roku 2020 bolo na nemeckých cestách milión elektroautomobilov, bude oveľa...
Berlín 1. októbra (TASR) – Nemecké automobilky stále rátajú s tým, že domáci trh s elektromobilmi zatiaľ zostane bez štátnych stimulov pre zákazníkov. Prezident Združenia automobilového priemyslu (VDA) Matthias Wissmann uviedol, že otázka prémie pre kupujúcich nie je v tejto chvíli rozhodujúca. Na dosiahnutie cieľa, aby v roku 2020 bolo na nemeckých cestách milión elektroautomobilov, bude oveľa dôležitejšie dopracovať sa k lepším výsledkom vo vývoji pohonov. Na začiatku tohto roka bolo zaevidovaných v krajine 43 miliónov osobných áut, z nich malo elektrický motor asi 4500.
Vo výrobnom sektore, ale aj v politických kruhoch, rastú pochybnosti, či je cieľ reálny. Predstaviteľ vedenia Daimleru Wilfried Porth pre dnešné vydanie denníka Tagesspiegel povedal, že priama subvencia zákazníkom by výdatne pomohla rýchlemu rastu záujmu o elektroautá. Avšak na konci procesu bude musieť byť cena vozidiel taká, že ju zákazníci dokážu zaplatiť z vlastných peňazí.
Pochybnosti o reálnosti cieľa výroby a predaja elektrických automobilov prenikli už aj do nemeckej spolkovej vlády. Veľkou brzdou je slimačie tempo vo vývoji nových batérií. Spolkové ministerstvo vedy a výskumu v stanovisku uviedlo, že sa do dvoch rokov tento problém zrejme nevyrieši. Zásadný význam tejto záležitosti zdôraznil aj Wissmann.
Príprava sériovej výroby osobných elektrických vozidiel sa napriek tomu dostáva v Nemecku do záverečnej fázy. V roku 2014 ich má prísť na trh až 15 modelov. Budú sa už vyrábať sériovo.
Ani iné alternatívne pohony osobných áut sa ešte bez technologického pokroku nestanú masovou záležitosťou. Auto s palivovými článkami by malo stáť podľa odborníkov Toyoty okolo 100.000 eur. Toľko stojí teraz luxusná verzia modelu Mercedes-Benz S 500. Šéf vývoja pohonov v spoločnosti Toyota Europa Gerald Killmann povedal, že cena takých vozidiel musí klesnúť najmenej o 30 až 40 %.
Očakáva sa, že z milióna elektromobilov na nemeckých cestách do roku 2020 by malo byť viac ako 50 % od domácich výrobcov. Wissmann dodal, že na odbyte vozidiel s klasickými motormi majú nemecké automobilky podiel 70 %. A podľa neho by sa tento pomer nemal zmeniť ani pri predaji elektromobilov.
O stratégii výroby elektromobilov v Nemecku bude dnes v Berlíne diskutovať spolková kancelárka Angela Merkelová s predstaviteľmi domáceho automobilového priemyslu.
Informovala o tom agentúra DPA.
3 jns ed
Tweet |