AUTO: Automobilku Opel má zachrániť 10-ročný plán zmien a poklesu nákladov

Rüsselsheim 6. augusta (TASR) – Nové ale lacnejšie modely v sortimente automobilky Adam Opel, ktorá je nemeckou dcérou amerického General Motors (GM), ju majú vyviesť z dlhodobej hlbokej stratovosti. Dočasný šéf Opelu Thomas Sedran chce postaviť firmu na nohy preniknutím na trh najmä s malými modelmi áut, ktorý teraz rýchlo rastie. „Uvedieme viaceré modely, ktorými odstránime medzery v našom ...

Rüsselsheim 6. augusta (TASR) – Nové ale lacnejšie modely v sortimente automobilky Adam Opel, ktorá je nemeckou dcérou amerického General Motors (GM), ju majú vyviesť z dlhodobej hlbokej stratovosti. Dočasný šéf Opelu Thomas Sedran chce postaviť firmu na nohy preniknutím na trh najmä s malými modelmi áut, ktorý teraz rýchlo rastie. „Uvedieme viaceré modely, ktorými odstránime medzery v našom výrobnom portfóliu a prenikneme do rastúcich segmentov trhu“, povedal Sedran v rozhovore pre agentúru DPA.

Vedenie Opelu sa zameriava aj na znižovanie výrobných nákladov. V tejto sfére bude klásť menší dôraz na pokles mzdových výdavkov, viac bude chcieť ušetriť na vybavení vozidiel. Opel dlhé roky montoval do svojich áut drahé vybavenie napriek tomu, že konkurencia nešla rovnakým smerom, dokonca ho nemali ani nemecké vozidlá vyššej kvalitatívnej triedy.

Sedran uviedol, že so závodnou radou bude diskutovať o obmedzení vnútropodnikovej byrokracie a o zoštíhlení štruktúr aj v technickom manažmente.

Všetky základné opatrenia na ozdravenie Opelu obsahuje 10-ročný podnikový plán Drive Opel 2022.

Sedran zatiaľ nehovoril o výraznom znižovaní počtu zamestnancov. Téma zostane v Nemecku tabu do roku 2016. Manažér uviedol, že sa nebude konať pod časovým tlakom. Je presvedčený, že sa rokovania s odborovým zväzom IG Metall a so závodnou radou skončia dohodou, ktorá umožní, aby sa automobilka pomerne rýchlo stalo ziskovou.

Vedenie Opelu uvádza, že sa v automobilke doteraz zanedbávali segmenty malých a športových vozidiel. Vstúpi na ne modelmi Mokka a Adam. Oba segmenty zaznamenávajú silné prírastky aj počas súčasnej odbytovej situácie, keď klesá záujem o iné typy. Ešte menšie auto ako Adam bude model Citycar. Na budúci rok v marci plánuje uviesť na trh kabriolet Cascada. Opel sa zatiaľ nebude zameriavať na veľké limuzíny. Segment nad úroveň Insignia stráca zákazníkov. Zvyšovanie ponuky v ňom teraz nemá zmysel.

Desaťročný plán pre automobilku vypracoval nový manažérsky tím v spolupráci s viceprezidentom GM Stevom Girskym, ktorý je predsedom dozornej rady Adam Opel AG. Americká centrála bude musieť investovať do rozvojového programu miliardy. Rozsah investícií sa už dohodol s vedením GM. Sedran však nijakú sumu neuviedol.

Opel okrem toho diskutuje s vedením francúzskej automobilky PSA Peugeot-Citroën o spolupráci pri nákupe, logistike a vo vývoji. Špekulácie, že sa v Rüsselsheime budú montovať francúzske autá, Sedran odmietol. Povedal, že najprv by sa musel vyvinúť spoločný model a až potom by sa začalo uvažovať, kde sa bude vyrábať. Dodal, že sa chýry šíria neustále, ale väčšinou sú nepravdivé.

Opel sa bude musieť dopracovať k úspechu len na európskom trhu. Preň nejestvuje možnosť, aby so svojou produkciou výrazne prenikol na búrlivo rastúci čínsky trh. Vraj autá v cenových reláciách, aké má Opel, sa dajú úspešne umiestniť na takom vzdialenom trhu len veľmi ťažko. Teraz ich tam predáva ročne okolo 5000. Ak by chcel ich odbyt výrazne zvýšiť, musel by v Číne postaviť závod a investovať stovky miliónov do reklamy.

Opel by sa mal výrazne presadiť v Rusku. „Rusko je moja Čína. Je pre nás šancou. V ňom sa prejavuje výborný vzťah k tradičnej značke Opel“. Za prvých sedem mesiacov tohto roka zvýšila automobilka medziročne predaj svojich vozidiel o 29 %. Tempo prírastku dosiahlo viac ako dvojnásobok hodnoty než v rovnakom období 2011 voči roku 2010. Tento rok Opel už predal 67.600 vozidiel. A ich počet do konca decembra vzrastie na viac ako 80.000.

Napriek tomu, že v západnej Európe klesá záujem o osobné autá, Sedran je presvedčený, že ich automobilka v tomto roku predá výrazne viac ako milión. Vlani si ich kúpilo 1,2 milióna zákazníkov.

3 jns jk

© TASR Tlačová agentúra Slovenskej republiky. Všetky práva vyhradené.