Motorizmus: Jakeš: "Je úžasné, čo som dosiahol, cítil som sa skvele"
Bratislava 24. januára (TASR) - Po Štefanovi Svitkovi, doteraz najúspešnejšom Slovákovi na Rely Dakar (vlani 5. miesto), je už na Slovensku aj pokoriteľ tohto maxima a zároveň nový slovenský "líder" na týchto prestížnych pretekoch Ivan Jakeš. Jazdec NAD RESS Adventure Teamu svoju piatu účasť na Dakare premenil na skvelé štvrté miesto a dal ním zabudnúť na svoje predchádzajúce trápenia sa na ...
Bratislava 24. januára (TASR) - Po Štefanovi Svitkovi, doteraz najúspešnejšom Slovákovi na Rely Dakar (vlani 5. miesto), je už na Slovensku aj pokoriteľ tohto maxima a zároveň nový slovenský "líder" na týchto prestížnych pretekoch Ivan Jakeš. Jazdec NAD RESS Adventure Teamu svoju piatu účasť na Dakare premenil na skvelé štvrté miesto a dal ním zabudnúť na svoje predchádzajúce trápenia sa na tomto podujatí. Len raz na ňom totiž prešiel aj cieľom, v roku 2009 skončil na 43. mieste. Ďalšie jeho účasti sa zakaždým skončili zlyhaním techniky a s tým spojenými pádmi a zraneniami.
"S tímom pred cestou tam sme si hovorili, že skúsime to zo začiatku neprepáliť a potom od polovice trate, tak ako sa to na Dakare robí, skúsiť na to zatlačiť a mať trocha šťastia," rozhovoril sa na tlačovej konferencii v bratislavskom hoteli Holyday Inn sa o svojom úspešnom ťažení na 35. ročníku Rely Dakar Ivan Jakeš. "Nám sa to podarilo splniť do bodky a potom po ôsmej-deviatej etape, keď som už bol štvrtý a vedel som, že viem s tými najlepšími ísť, by nás už veľmi mrzelo, keby to dopadlo nejako inak. Tak sme už boli silní, ambiciózni a chceli sme toho čo najviac a všetko nám následne pripadlo ako samozrejmosť. Jedenásty a dvanásty deň sme už trocha laborovali s motorkami a dávali si pozor na motor a snažili sme sa aby to motorka vydržala. Vyšlo nám to, je to skvelé a som veľmi rád, ako som skončil."
Prvé, čo ho napadlo, keď prešiel v cieli ako štvrtý, že to ani nie je pravda. "Posledné dva dni boli pre mňa veľmi ťažké, hlavne psychicky. Ja som ani neveril, že to tá motorka vydrží, ale našťastie išla skvele, bola úžasná, nič z nej nevypadlo, žiadna špinka z oleja. Taký olej, aký sme naliali, taký sme aj vyliali. Boli to však pre mňa asi najťažšie dva dni na Dakare a preto tá radosť v cieli bola veľká, chvíľu mi trvalo, kým so to 'zhltol', aj som si poplakal. Na motorke mám fotky svojich dvoch detí, tak som sa nad všetkým zamyslel, poplakal si trocha. Bolo to skvelé, stala sa mi úžasná vec a prišiel som na to, že tých šesť rokov, ktoré som tomu venoval a päť rokov neúspechu stáli za to a neľutujem ani minúty."
Svoj triumf so svojím tímom oslávil priamo v dejisku, ale ako uviedol, nebolo to nič veľké. "Tak skromne, dali sme si dobrú večeru, dobré červené vínko. Ale zbytočne sme to nepreháňali, pretože sme mali povinnosti s motorkou, ktorú bolo treba nalodiť. Ale zabavili sme sa dobre, pozreli si Santiago, bolo to skvelé."
Nezabudol pochváliť ani svoj minitím, v ktorom to fungovalo všetko na výbornú. "Nebola žiadna 'ponorka', na tohtoročnom Dakare som sa cítil výborne a dokonca by som sa tam mohol aj hneď vrátiť."
Napriek tomu, že dosiahol mimoriadny úspech, nie všetko išlo ako po masle. Ani on sa nevyhol istým problémom. "Mal som hrozivý pád asi na tretí deň," priblížil kritický okamih Ivan Jakeš a dodal: "Chalanom som povedal, že som išiel stovkou na päťku na plný plyn, takže to bolo určite viac ako sto. Jednoducho bez výstrahy ma to z motorky vysadilo a chvíľu mi trvalo, kým som sa dal dokopy. Odišiel som z miesta bez okuliarov, išiel som opačným smerom. Našťastie som stretol Barredu, ktorý ma vrátil správnym smerom. Tento moment si myslím, že bol pre mňa veľmi ťažký a veľmi dôležitý. Našťastie sa mi pri tom nič nestalo, ani motorka si to neodniesla. Zobral som si z toho možno nejaké veci, a potom to už bolo bez problémov. Za celý Dakar som spadol asi štyrikrát, čo je na túto súťaž absolútne minimum. Jednoducho všetko mi vyšlo."
Na tohtoročný Dakar sa pripravoval prakticky celý rok a napokon istou odmenou pre neho bolo aj to, že za ním skončili jazdci, ktorí mali továrenské špeciály. A s nimi sa drží krok mimoriadne ťažko, hlavne na rovinatých úsekoch. "Tam som vedel, že na nich jednoducho nemám a zmieriť sa s tým, že budem za nimi. Ale boli aj moje etapy, tam, kde bolo treba dobre navigovať, to bola moja parketa a najmä prejazdy cez rieky, tam si myslím, že som bol úplne najrýchlejší. Tam som všetkých dobiehal, ale oni mi zase ušli na rovinách. Bohužiaľ ide im to o dvadsať viac a s tým sa nedalo nič urobiť. Verím, že na rok sa mi ten motor podarí urobiť tak, aby to išlo aj mne rýchlo."
O Dakare sa vraj hovorí, že kto prejde siedmou etapou, tak príde aj do cieľa. "Mne sa to však raz nepodarilo, keď som skončil v 10. etape. Tento rok som mal obavy z Fiambaly, bol to predovšetkým rešpekt. Chalanom som povedal, že ju vyhrám, žiaľ asi na 10 kilometri som na šesť-sedem minút zablúdil. Tak som nemohol vyhrať, ale etapu som došiel veľmi dobre." Najťažšie mu bolo posledné dve etapy. "Psychicky som bol na tom asi tak, že som sa strašne tešil na finiš a dúfal som, že sa to stane. Ale Dakar jednoducho treba brať vážne do posledného kilometra a je veľa okolností, ktopré rozhodujú o všetkom. To bola pre mňa určite najväčšia skúška, hlavne ten posledný deň. Bolo to naozaj veľmi ťažké."
Ivan Jakeš sa priznal, že veľmi mu pomohla účasť na jesennej rely v Tunisku a preto by si pred ďalším Dakarom chcel odjazdiť viac rely, možno nejaké európske, ale blízke svetové.
Jakešove umiestenia v etapách a jeho posuny v celkovom poradí na Rely Dakar 2013
1. etapa: Lima - Pisco (61.miesto)
2. etapa: Pisco – Pisco (42.-45.)
3. etapa: Pisco – Nazca (14.-17.)
4. etapa: Nazca - Arequipa (20.-22.)
5. etapa: Arequipa - Arica (10.-18.)
6. etapa: Arica - Calama (14.-15.)
7. etapa: Calama - Salta (15.-15.)
8. etapa: Salta - Tucuman (3.-6.)
9. etapa: Tucuman - Cordoba (6.-4.)
10. etapa: Cordoba - La Rioja (6.-4.)
11. etapa: La Rioja - Fiambala (8.-4.)
12. etapa: Fiambala - Copiapo (11.-4.)
13. etapa: Copiapo - La Serena (7.-4.)
14. etapa: La Serena - Santiago (9.-4.)
go ms /k dispozícii sú fotoreportáž, zvukové záznamy a videozáznamy/
Tweet |