TEST: Ford B-MAX 1,5 TDCi
Nový B-MAX je (snáď pokiaľ nerátame Mazdu RX8 a autá s podobným riešením dverí) jediným päťdverovým autom u ktorého absentuje B stĺpik. Toto je zároveň hlavný ťahák výrobcu aby B-MAX predal. Ani zďaleka ale nejde o jedinú praktickú „vychytávku".
Keď som sa pýtal na názory, boli zmiešané. Od priaznivcov Fordu som počul pozitívne reakcie na dizajn B-MAXu, no podľa mňa ide čisto o tvar, ktorý je otrokom účelovosti a preto by som ho nenazval vyslovene pekným (ide samozrejme o môj subjektívny názor).
Ale tak by to malo u podobných áut byť. Že sa vonkajšie krivky nepokúšajú silene vyzerať čo najkrajšie ako napríklad množstvo dnešných kombi, či sedanov, je dobre. Pretože týmto malým kompromisom získavate obrovské benefity. K tým sa dostaneme neskôr.
Interiér a výbava
V dnešnej dobe je celkom ťažké držať krok s marketingovými cvičeniami na tému: Vymyslime si vlastný typ auta. Označenie MPV je podľa všetkého „out", aspoň pre marketérov z Fordu. Výrobca totiž označuje B-MAX ako MAV - „Multi-Activity Vehicle". Oprávnene? Povedali by sme, že celkom aj áno.
|
Interiér Fordu B-MAX |
Ani vzadu to nie je zlé. Bez problémov sa tam zmestia dvaja 180 cm vysokí ľudia s viac ako dostatočnou rezervou nad hlavou. Nebál by som sa pokojne ani dlhšej cesty na dovolenku. Kvalita. To je jeden z prvých dojmov, ktorý máte z interiéru, napríklad vďaka tlačidlám otvárania okien. Nie každému ale musí vyhovovať koncepcia ovládania autorádia, ktoré z diaľky pripomína akoby anjela. Tlačidiel je na môj vkus príliš veľa pre rýchlu orientáciu. Verím ale, že sa na to dá zvyknúť.
Na čo ste asi najviac zvedaví je, ako sa prejavila absencia B stĺpika. On v skutočnosti nezmizol, len sa presunul do dverí. Aj vďaka tomu získal B-MAX maximálne hodnotenie v crashtestoch - 5 hviezdičiek.
Aké výhody teda získate odstránením B stĺpika? Bude sa vám ľahšie nastupovať (za predpokladu že sú otvorené aj predné, aj zadné dvere). Ak budete nakladať veci na zadné sedadlá, takýto obrovský otvor vám to extrémne uľahčí. B-MAX je ako stvorený napríklad pre mamičky s malými deťmi a autosedačkami. Ich vkladanie do auta je úplná lahoda. Rovnako sa bude do takéhoto auta lepšie nasadať aj seniorom. B-MAX je podľa nás aj výborná voľba pre taxík.
|
Interiér Fordu B-MAX |
S netradičnou koncepciou stĺpika prichádza len minimum problémov. Jedným je absencia operadla na zadných dverách, čo môže byť pri dlhšej ceste otravné. Na druhej strane máte operadlo vysúvateľné zo sedadla. A ako som spomínal, predné dvere sú trochu ťažšie ale nie je to vôbec tragické.
Výhodou zasúvacích zadných dverí je, že vám ich deťúrence neotrieskajú o vedľa stojace auto a miesto potrebné na ich otvorenie je minimálne. Pri tankovaní sa ale aktivuje „zámok", ktorý nedovolí ľavé zadné dvere odsunúť úplne dozadu - inak by ste si mohli poškodiť dvere alebo vytrhnúť zapnutú tankovaciu pištoľ z auta.
Multimediálny systém, SYNC a technológie
SYNC vám okrem iného umožní hlasové ovládanie veľkého množstva funkcií autorádia a telefónu. Už klasický problém hlasových ovládaní všeobecne (okrem absencie slovenčiny) je, že s angličtinou typu „Máj flavŕs ár bjútiful," si nevedia takéto systémy rady. Aj keď sa snažíte hovoriť čo najplynulejšie, percento neuhádnutých povelov je vysoké. Istota sú teda stále staré dobré tlačidlá.
Displej multimediálneho systému je síce trochu menší ako by sme si priali, no plne postačujúci. Autorádio zvládne aj iPod a USB kľúč, po zapojení ktorého si systém vytvorí zoznam skladieb a automaticky všetky mp3 súbory vo svojej vytvorenej databáze vytriedi. Prvý krát to síce chvíľu trvá ale máte potom vo všetkom poriadok. B-MAX obsahuje aj užitočný systém, ktorý v prípade nehody automaticky zavolá na tiesňovú linku. Na sfunkčnenie núdzovej asistencie musíte mať spárovaný a pripojený telefón.
B-MAX disponuje (za príplatok 1 120 eur) aj systémom, ktorý v rýchlosti do 30 km/h zastaví vozidlo, keby malo dôjsť k zrážke.
Batožinový priestor
Batožinový priestor je vyriešený neuveriteľne prakticky (a podľa nás s 318 litrami aj objemovo plne postačujúco). Vedľa krytu dvojitého dna batožinového priestoru síce nemáte zatvárateľné priehradky, no je tam priestor akoby ideálny na fľaše alebo nádoby (ideálne voda do ostrekovačov, destilka). Kryt druhého dna je dostatočne tvrdý aby zniesol plný kufor ťažkej batožiny - neuveriteľných 300 kg batožiny. Fantastické sú dve plastové úchytky po stenách batožinového priestoru, ktoré vám kryt dna udržia otvorený bez toho, aby ste museli niečo niekam prichytávať. Zdvihnete dno, ozve sa cvaknutie, hotovo, kryt drží bez vašej pomoci.
|
Batožinový priestor Fordu B-MAX |
Motor, prevodovka a jazda
Ford B-Max s motorom 1,5 TDCi Duratorq DPF má výkon 55 kW (75 k) a ide o najslabší agregát v ponuke. V meste plne postačuje, no naftové motory krátkymi jazdami do práce a naspäť trpia. Okrem toho, po naštartovaní studeného motora je jeho prejav veľmi nekultúrny. Po zohriatí sa ale ustáli a cítite ho len vďaka veľmi jemným vibráciám na pedáloch a volante.
Odhlučnenie pri jazde po meste je na dobrej úrovni. Keď sa ale dostanete na diaľnicu, motor je dosť hlučný, vďaka absencii šiesteho prevodového stupňa. Toho sa ale pri podobnom objeme a výkone nedočkáte ani u konkurencie. Pokiaľ ide o spotrebu, hodnotíme naftovú 1,5 pozitívne, hlavne v meste. Tam sa nám podarilo jazdiť za 5,3 litra nafty. Na diaľnici pri 130 km/h (2500 ot./min.) si ale B-MAX vypýtal 6,2 l/100 km. Mimo mesto sa spotreba pohybovala medzi 4,5 až 4,9 litra nafty na stovku.
|
Motor 1,5 TDCi |
Prevodovka má výborne špecifikované dráhy a klasický Forďácky chod, čo je samozrejme pozitívum. Radí ľahko a presne a dáva vám akýsi pozitívny pocit z korektného preradenia.
|
Ford B-MAX |
Záver
B-MAX je zrejme najpraktickejšie malé auto aké momentálne kúpite. Interiér je kvalitný a priestor v interiéri výborný. Tlačidlová ergonómia nemusí byť po chuti každému, no vďaka výborným jazdným vlastnostiam a pohodliu na to rýchlo zabudnete. Absencia B stĺpika umožňuje skvelé nasadanie a nakladanie do interiéru. Nafty mu nesedia, no 1,0 EcoBoost je preňho ako stvorený. Najväčším a prakticky jediným nepriateľom B-Maxu je jeho cena.
Motor | |
Palivo | Nafta |
Valce | 4 |
Zdvihový objem (cm3) | 1 388 |
Prevodovka | Päťstupňová manuálna |
Poháňaná náprava | Predná |
Výkon | |
Najvyšší výkon (kW/k ) | 55 / 75 |
Krútiaci moment (Nm) | 190 pri 1700 ot./min. |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 157 |
Spotreba | |
Udávaná výrobcom - mesto / mimo mesta / kombinovane (l/100km) | 4,8 / 3,8/ 4,1 |
Rozmery | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4077/ 1751 / 1604 |
Batožinový priestor (l): pred / po sklopení zadných sedadiel | 318 / 1386 |
Objem palivovej nádrže (l) |
47 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1307 |
Ceny | |
Cena základného modelu s dph | 13 390,- € |
Cena testovaného vozidla niektoré prvky výbavy: tempomat, kožený volant, panoramatické spätné zrkadlo, systém Follow me home, palubný počítač so systémom ECOmode, predné hmlovky, LED denné svetlomety, 15 palcové hliníkové disky, minirezerva, systém detekcie úniku vzduchu z pneumatík, autorádio s CD, MP3. USB, AUX, bluetooth, automatická klimatizácia, parkovacie senzory, elektricky vyhrievané predné ssedadlá |
16 325,- € |
ZDROJ: automix.sk
Tweet |